44
Anatemizarea compromisului
 
          Dup? ce a afurisit preo?ii, domnul ministru Adrian Iorgulescu    ?i-a adus aminte ?i de colegii s?i, compozitorii. To?i cei care au scris sau interpretat cntece comuniste, de la “Am cravata mea, sunt pionier” pn? la “Republic?, m?rea]? vatr?” merit? oprobriul public.
Poate vreun tn?r nfierbntat ?i animat de cele mai nobile idealuri ar putea formula asemenea afurisenii. Domnul ministru, ns?, nu! Nimeni dintre cei care au tr?it infernul comunist nu este pur. Nu se poate s? fi traversat un fluviu de scrn? ?i s? ajungi la malul cel?lalt imaculat. Oamenii nu-s ngeri. C?linescu spunea c? oamenii politici f?g?duiesc fericiri viitoare, dar n timpul ?sta via?a noastr? trece. Nu putem vorbi serios, ca Mao, c? poporul va tr?i bine peste cinci sute de ani, iar poporul s? aplaude, entuziasmat de fericirea viitoare. Mai ales oamenii de cultur?, pentru a-?i salva opera, au fost n stare de compromisuri pe care nu avem voie s? le judec?m. Se spune c? Zaharia Stancu, dup? ce ?inea cte un discurs politic, cerea secretarei s?-i fac? o cafea, “s?-?i cl?teasc? gura de c?cat”. Marin Preda a scris un capitol n “Delirul” n care-l portretizeaz? pe Ceau?escu, pentru a putea scrie despre mare?alul Antonescu ?i despre legionari. Capitolul respectiv este evident “lipit”, o edi?ie definitiv? a romanului se poate lipsi de el, dar a fost compromisul necesar pentru ca romanul s? apar?. Volumul al doilea nu a mai ap?rut, scriitorul nu a putut p?c?li vigilen?a securit??ii ?i a pl?tit cu via?a pn? la urm? nc?p??narea de a scrie romanul, dar acum se g?sesc detractori care-i repro?eaz? acel compromis. Cnd     l-am cunoscut pe George Lesnea, v?znd o oarecare reticen?? a mea, poetul mi-a spus repede, ca un fel de scuz?, c? de fapt el este un poet religios ?i mai trziu, cnd voi citi opera sa interbelic?, voi vedea c? nu este poetul partidului. Celebra poezie care se recita la fiecare serbare ?colar?, “Partidul e-n toate,  e-n cele ce sunt/ ?i-n cele ce mine vor rde la soare…” este de fapt un imn religios n care cuvntul “Dumnezeu” a fost nlocuit cu “partid”! Compromisul lui G. C?linescu era atent supravegheat, la Institutul care-i poart? acum numele avea ca director pe tovar??ul Novicov, care era atent la tot ce spunea sau f?cea marele scriitor. Profesorul Ion Rotaru, unul dintre discipoli, poveste?te c? la institut cnd vorbea C?linescu nimeni nu avea voie s? scoat? noti?e. n acela?i timp Lucian Blaga, refuznd orice compromis, nici m?car un articol ct de mic n care s?-?i exprime “adeziunea” la politica partidului, a murit nainte de a-?i vedea opera, fie ?i doar poezia, retip?rit?. Lucian Blaga a fost un erou, dar nu to?i creatorii de cultur? sunt eroi!  Am dat  exemple din literatur?, deoarece mi este mai familiar? dect muzica, dar cred c? situa?ia a fost aceea?i n toate artele.
          ?i totu?i una-i compromisul care salveaz? opera ?i alta-i “opera” de tmpire sistematic? a oamenilor prin filmele lui Sergiu Nicolaescu, prin poeziile lui Mihai Beniuc sau prin cenaclul lui Adrian P?unescu. Cultura de mas? era ncurajat? ?i dirijat? de partid, deoarece era un excelent mijloc de manipulare. Ion Pascadi mi povestea c? a participat la o ?edin?? cu primii secretari din jude?e n care ace?tia au cerut s? nu li se mai trimit? cenaclul lui Adrian P?unescu n turneu, deoarece le ?tirbea autoritatea. Li s-a spus c?, atunci cnd vor fi n stare s? fac? educa?ie comunist? la un stadion plin de oameni, care mai ?i pl?tesc pentru aceasta, atunci nu vor mai primi vizita celebrului cenaclu! Una-i s? scrii articole de fond “la comand?”, pe care de cele mai multe ori le semna “Redac?ia” ?i alta-i s? faci poli?ie politic? teroriznd scriitorii pe fa??, cum f?cea “S?pt?mna”, sau “SLAST”, ori “acoperit”, cum se f?cea n “Luceaf?rul”,  “Cronica”, de fapt n mai toate redac?iile de reviste sau edituri.
          Subtextul Operei  este inefabil, iar omul de cultur? este singur, cu propria sa con?tiin?? ?i cu Dumnezeu, la aceast? judecat? care nu poate fi dect transcendent?. Nimeni nu-l poate judeca, nici m?car domnul ministru Adrian Iorgulescu. La?it??ile sau actele ne?tiute de eroism trebuie s? ?i le judece fiecare singur, m?rturisind n fa?a lui Dumnezeu. A te erija n procuror, a?a cum face domnul ministru ?i a ncepe s? anatemizezi n dreapta ?i n stnga este o mare eroare!
 
16 oct.